Foto af Tiago Pereira

Arkitekterne skal gribe mulighederne i AI – nu!

Dato 21.05.24 |
Af:
Pernille Helledie Isaksen

Med AI bliver alle i stand til at udføre mange af de kreative og designmæssige opgaver, som tidligere blev håndteret af arkitekter. Hvor efterlader det arkitekten? Vi har spurgt arkitekt og medstifter af NORDFY, Tiago Pereira, der sammen med Danske Arkitektvirksomheder står i spisen for AI kurser, workshops og webinarer skræddersyet til arkitektbranchen.

Han griner lidt, da vi præsenterer ham for et af resultaterne i en ny rundspørge blandt danske arkitektvirksomheder.

Her svarer 85 procent af de ansatte, at de bruger AI.

”De har helt sikkert svaret i god tro. Og ja, alle bruger Google Maps, så på en måde er det korrekt. Og tallet ser jo flot ud – hele 85 procent. Vi er godt på vej, tænker man. Men jeg tror, virkeligheden er lidt mere nuanceret. For der er enorm forskel på den mere simple form for kunstig intelligens, mange kender og bruger i dag, og så den nye, vi kalder for Generativ AI, som kan skabe ting, der ikke har eksisteret før eller været programmeret på forhånd. Det bliver fremtidens teknologi og vil skabe alle mulige værktøjer. Og den form for AI har størstedelen af de 85 procent af arkitekterne endnu ikke integreret i deres arbejde og designprocesser. Men det skal de. Og det skal de nu.”

Ordene kommer fra Tiago Pereira. Navnet og baggrunden er portugisisk, men som arkitekt har Tiago arbejdet i hele Europa og de seneste mange år i Danmark, hvor han blandt andet var partner i Schmidt Hammer Lassen Architects og senere Perkins&Will. Her begyndte han tilbage i 2017 at etablere virksomhedens digitale praksis.

I 2022 fik han adgang til Open AI's nyeste værktøj, Dall-E, som kan omdanne tekstbeskrivelser til digitale billeder. Og med den adgang kom også en indsigt i det, han beskriver som AI-krystalkuglen:

”Med det værktøj i hænderne fik jeg det første kæmpe chok og erkendelsen af: “Wow, alt kommer til at ændre sig nu!"

Tempoet er enormt

I dag er Tiago Pereira stifter og medejer af NORDFY, hvor de rådgiver virksomheder i strategisk udvikling og designledelse. Det handler blandt andet om, hvordan virksomheder kan drive forandringer gennem kreative løsninger og teknologisk innovation, herunder AI.

Over resten af året vil NORDFY, i samarbejde med Danske Arkitektvirksomheder, afholde et bredt mix af AI kurser, workshops og webinarer skræddersyet til arkitektbranchen.

I den forbindelse har vi spurgt Tiago Pereira, hvad Artificiel Intelligence (AI) kommer til at betyde for arkitektbranchen. Men i stedet for at svare direkte, sender han et retorisk spørgsmål retur:

”Prøv lige at stille mig det spørgsmål igen. Men denne gang bytter du ’AI’ ud med 'elektricitet', så spørgsmålet i stedet hedder: Hvad kommer elektricitet til at betyde for danske arkitektvirksomheder? ALT! Det er der, vi er nu. AI betyder alt. Og det er ikke om nogle år. Tempoet på det her område er enormt, og derfor er danske arkitektvirksomheder nødt til at hoppe med på vognen – nu,” lyder det fra Tiago.

"Tempoet på det her område er enormt, og derfor er danske arkitektvirksomheder nødt til at hoppe med på vognen – nu." Tiago Pereira, medstifter, NORDFY

Han tegner en fremtid, som allerede er her, hvor generativ AI vil gøre alle i stand til at designe. Hvor vi med tekst kan beskrive drømme og visioner, antallet af etager, arkitektonisk udtryk, stil – alt imens kunstig intelligens tegner ideen for os på skærmen.

”Den barriere, hvor evnen til at tegne og designe smukke bygninger var forbeholdt kreative, arkitekter og mennesker med byggeteknisk viden, er væk. Med generativ AI vil enhver i princippet kunne skabe smuk arkitektur, der er så detaljeret og automatiseret, at de efterfølgende kan sende alle tegninger og bygningsdokumenter til en entreprenør, som ville kunne opføre bygningen med det samme.” 

Arkitekter skal sælge deres værdi på en anden måde

Men hvor efterlader det arkitekten? Ifølge Tiago Pereira kræver det et nyt blik på forretningen. Og det kræver, at AI bliver et fuldt integreret værktøj i designprocessen og forretningsdriften ved at udnytte de data, der genereres af projekterne sammen med virksomhedens designværdier og -principper. På den måde vil man som arkitektvirksomhed både kunne vækste og differentiere sig samtidig med, at man skaber nye forretningsmuligheder.

”Arkitekter i dag sælger timer. Men med AI vil du kunne automatisere en stor del af arkitektens arbejde, herunder dokumentation. Altså det, vi kalder for de ikke-kreative opgaver, som arkitekter tjener op mod 70% af deres honorarer på i dag. Det er en udfordring. For de fleste timer forsvinder med generativ AI. Derfor skal arkitekter sælge deres værdi på en anden måde,” siger Tiago og peger på et eksempel fra Norge, hvor ingeniørvirksomheden Consigli, har automatiseret så stor en del af deres arbejde, at de i dag betjener deres kunder anderledes.

Det gør de ved at re-designe de tekniske løsninger, som AI giver dem, men på en måde, så løsningerne i højere grad adresserer bæredygtighedsproblemer, ressourcemangel, materialeforbrug, miljøpåvirkning, CO2-aftryk osv., forklarer Tiago Pereira og peger på lignende muligheder for arkitekterne.

Og så ligger der også et potentiale i det reducerede tidsforbrug, som AI giver:

”Når du som arkitekt kan automatisere en stor del af dit arbejde, kan du også nå hurtigere i mål med et færdigt projekt til kunden. Det betyder, at kunden kan gå meget hurtigere på markedet med projektet. Og som arkitektvirksomhed betyder det, at du kan tage flere kunder ind, og dermed skabe øget omsætning.”

Uden AI er virksomheden ikke konkurrencedygtig

Da Danske Arkitektvirksomheder i foråret gennemførte en stor medlemsundersøgelse om brugen af AI, viste resultatet også, at virksomhederne generelt tager positivt imod AI i stedet for at vende ryggen til eller ligefrem frygte konsekvenserne af den nye teknologi.

Og det standpunkt er afgørende, lyder det fra Tiago Pereira:

"Konsekvenserne ved ikke at tage AI helt ind i forretningen er flere. For det første vil du på sigt ikke længere være konkurrencedygtig på markedet. Du bliver overhalet af andre virksomheder, som ved hjælp af AI vil kunne tegne et projekt på væsentlig mindre tid og på et bedre informeret beslutningsgrundlag via datadeling med kunderne. For det andet kan AI gøre selv den mest gennemsnitlige designer til en bedre designer.”

"AI kan gøre selv den mest gennemsnitlige designer til en bedre designer." Tiago Pereira, medstifter, NORDFY

Og der er en kun måde at komme i gang på, mener han:

”Bare gør det. Kast jer ud i det. Brug det. Prøv det af. Også selvom man i starten vil opleve masser af fiaskoer og frustrationer. For man kan ikke læse sig til en forståelse af generativ AI som værktøj. Det kræver praktisk træning. Og masser af det. Men de kræver også strategier for implementering, og det er netop det, vi hos NORDFY hjælper virksomheder i gang med.”

Giv plads til at ”lege rundt”

Processen med at implementere AI kalder i den grad på forandringsledelse. Det er den klare erfaring i NORDFY:

”Hvis ledelsen ikke forandrer sig eller ikke forstår behovet for forandring, så sker det ikke. For AI kræver både et engagement fra øverste top i virksomheden – sammen med en lyst nedefra,” siger Tiago og fortsætter:

”Når vi i NORDFY arbejder med virksomheder om brugen af AI, forsøger vi i høj grad at fremme en kultur for udforskning. At virksomhederne giver deres medarbejdere plads til at ”lege” ved at ændre deres designproces. For brugen af nye teknologier er i høj grad en læringsproces. Så hvis du som virksomhed lykkes med at skabe en kultur, hvor alle bidrager til udforskningen, så har du det allerbedste udgangspunkt for at skabe værdi og opdage nye muligheder.”

Men ifølge Tiago er der ikke tid til at lære og først derefter implementere. For udviklingen inden for AI går simpelthen for hurtigt. Derfor ligger der en vigtig opgave for ledelsen i – undervejs – at facilitere metoder til opfølgning på 'udforskningen'. Hvor medarbejdere løbende får delt erfaringer og fremskridt med hinanden – og med ledelsen.

Derfor advokerer han også for en anderledes måde at belønne på i de danske arkitektvirksomheder:

”Hvor man ikke kun hædrer resultater, men også hædrer tilegnelse af ny viden og kunnen, som gavner virksomheden, samtidig med at man undgår markante professionelle uligheder.”