Foto fra internationaliseringsevent

Danske arkitektvirksomheder åbner døre for hinanden i udlandet

Dato 18.09.24 |
Af:
Pernille Helledie Isaksen

Foto: Pernille Helledie Isaksen

Udgangspunktet er godt, men potentialet er større, når vi taler om danske arkitektvirksomheders eksportsucces. Derfor inviterede Danske Arkitektvirksomheder medlemmer og samarbejdspartnere til seminar om internationalisering, hvor der blev delt gode råd.

Find ud af, hvad der gør jeres virksomhed særlig interessant for udenlandske bygherrer. Undervurder ikke vigtigheden af de rigtige samarbejdspartnere lokalt. Hav tålmodighed - men også nysgerrighed og risikovillighed.

Sådan lød en række råd fra fire arkitektvirksomheder, der har udvidet kundebasen ud over landets grænser. På et seminar om internationalisering afholdt af Danske Arkitektvirksomheder delte de erfaringer på godt og ondt om at udvide porteføljen til også at tælle udenlandske projekter – og i flere tilfælde også udenlandske kontorer.

Og emnet er mere relevant end nogensinde.

De danske arkitektvirksomheder opererer i stigende grad i udlandet og har alene i første halvdel af 2024 nået et rekordhøjt niveau med en eksport på mere end en halv milliard kroner.

Adept: Vi oplevede et glasloft

For arkitektvirksomheden Adept har Tyskland vist sig som et marked med mange muligheder med byudviklingsprojektet Oberbillwerder i Hamburg som det første realiserede projekt i landet. Derefter begyndte flere tyske arkitekter at henvende sig til Adept, der brugte muligheden for at ansætte en af dem til at hjælpe tegnestuen videre ind på det tyske marked.

I dag har Adept adskillige tyske projekter på referencelisten og et kontor med 7 ansatte i Hamborg.

”Vi har altid haft en nysgerrighed på, hvad udlandet og andre kulturer kan. Og som nystartet og mindre tegnestue oplevede vi lidt et glasloft herhjemme, mens Tyskland som marked åbnede nogle helt andre muligheder for at komme i betragtning til større projekter,” siger Simon Poulsen, partner i Adept.

"Som nystartet og mindre tegnestue oplevede vi lidt et glasloft herhjemme, mens Tyskland som marked åbnede nogle helt andre muligheder." Simon Poulsen, partner, Adept

Han oplever, at udbuddet af projekter syd for grænsen er stort – og det samme er efterspørgslen på kompetent rådgivning og tværfaglige løsninger:

”Vi møder mange ambitiøse bygherrer, som forstår behovet for innovation. Derudover er Tyskland kendt for stor transparens i prækvalificeringsfasen, som gør, at vi som tegnestue bruger færre ressourcer på den del. Og så er der ofte langt bedre overensstemmelse mellem omfang og fee i konkurrencerne.”

Men at operere på det tyske marked kommer også med udfordringer, understreger Simon Poulsen:

”De er virkelig glade for tysk i Tyskland. Så det stiller nogle krav til vores sproglige kunnen. Derudover er det juriske og regulatoriske anderledes end herhjemme. Og så er de bare mere grundige, hvilket giver nogle længere og lidt mere bureaukratiske processer.”

3XN: Det kræver netværk

Netop de juridiske og regulative aspekter hører til blandt de største udfordringer, som danske arkitektvirksomheder oplever i forhold til internationalisering.

Det viser en medlemsundersøgelse fra Danske Arkitektvirksomheder. Her peger en stor del af arkitektvirksomhederne også på manglende netværk som en hindring for rejsen ud over landets grænser.

Og netværk er vigtigt. Det understreger Jeanette Hansen, CEO og partner i 3XN, som i dag har kontorer i 6 lande, projekter i 12 lande og en omsætning, hvor 80 procent er genereret i udlandet.

”Gode samarbejdspartnere i det land, du opererer i, er alfa og omega. Og det kræver både tid, kræfter og tilstedeværelse at etablere sådan et netværk.”

Hun peger på konkurrencer som den klassiske vej ind på det internationale marked, hvis man har de nødvendige referencer. Men der er også andre veje, understreger hun:

”En anden mulighed er at invitere udenlandske arkitekter fra det marked, man overvejer at gå ind i, til Danmark og lade dem arbejde med på et dansk projekt. Det kan være en god måde at prøve samarbejdet af. Og er man heldig, kan det jo være, at de efterfølgende inviterer jer som arkitektvirksomhed med på et projekt i udlandet, og så er man i gang,” siger Jeanette Hansen.

På seminaret om internationalisering pegede hun på flere overvejelser, man som arkitektvirksomhed bør gøre sig, inden man begiver sig ud over de danske grænser:

”Det er vigtigt at vide, hvad man som dansk arkitektvirksomhed kan tilbyde en udenlands bygherre. Find jeres niche eller kerneydelse. For det kan også være et sats for bygherren at indgå i et samarbejde med en udenlandsk arkitektvirksomhed i stedet for at vælge den lokale. Man skal også overveje, hvilke markeder der får mest værdi ud af dét, man kommer med som virksomhed. Ellers risikerer det at blive en sej rejse.”

Cebra: Vi tog også chancer i udlandet

I arkitektvirksomheden Cebra har Head of Business Development og associeret partner, Lars Gylling, ansvaret for at udvikle forretningen internationalt. En udvikling, som både er kommet gennem bevidste og planlagte indsatser – men også gennem projekter, som er opstået spontant. Fra Norge over Canada til Albanien og Abu Dabi.

”Det kan være risikabelt at tage chancer i udlandet, men det kan også være berusende." Lars Gylling, Head of Business Development og associeret partner, Cebra

”Det kan være risikabelt at tage chancer i udlandet, men det kan også være berusende. Som virksomhed skal man være klar på den risiko, der også ligger i at rykke uden for Danmark – herunder den, at man kan blive nødt til at trække sig igen, hvis det viser sig at være en blindgyde,” siger Lars Gylling og fortsætter:

”I Cebra har vi har altid haft en ambition om at komme ud i verden. Vores vej derud har været at stå på det, vi var bedst til, nemlig uddannelsesbyggeri. Derfor brugte vi vores danske skolereferencer til at byde ind på udenlandske konkurrencer inden for uddannelsesbyggeri. Ud over en masse realiserede projekter rundt omkring i verden, har vores referencer fra udlandet, nu også åbnet nye døre i Danmark.”

C.F. Møller: Vores fokus er regionalt

På Danske Arkitektvirksomheders seminar om internationalisering delte også C.F. Møller ud af deres erfaringer med at byde på opgaver uden for landets grænser.

I dag har virksomheden kontorer i Stokholm, Oslo og Berlin – kontorer, der er åbnet i forbindelse med, at C.F. Møller har vundet konkurrencer i de pågældende lande.

Ifølge partner, Mads Mandrup Hansen, er det et meget bevidst valg, at C.F. Møller har holdt sig tæt på Danmark:

”Vi har primært haft et regionalt fokus i det nordlige Europa. Hvorfor jagte projekter på den anden side af jorden, hvis du kan lave dem tæt på?” siger Mads Mandrup Hansen.

Han ser en stor styrke i den holistiske tilgang, som danske arkitekter kommer med:

”Det helhedsblik og evnen til at facilitere en proces fra start til slut er enormt efterspurgt ude i verden.”

Seminar om internationalisering