Piktogram paragraftegn
Vi har samlet en række dokumenter og vejledninger, der fortæller, hvordan og hvorledes du skal forholde dig til de nye regler i persondataforordningen.

Få hjælp til håndtering af persondata

Opdateret 06.12.17 |
Af:
Mia Winther-Queen og Karen Sejr

Danske Arkitektvirksomheder har samlet og fået udarbejdet en række vejledninger og skabeloner, som du kan bruge, når du skal implementere persondataforordningen inden den 25. maj 2018. Få hjælp til at forstå begreber, regler og hvordan du kommer i gang.

Som arkitektvirksomhed vil du typisk ligge inde med oplysninger, der er omfattet af persondataforordningen. Det kan være oplysninger om kunder, bygherre og samarbejdspartnere, og det kan være oplysninger om ansatte og ansøgere.

Danske Arkitektvirksomheder har i samarbejde med advokatfirmaet Bird & Bird udarbejdet en række dokumenter, der fortæller, forklarer og hjælper dig som virksomhed på vej mod at få implementeret persondataforordningen, inden de nye regler træder i kraft den 25. maj 2018.

Vi har også en aftale om en hotline undervejs, hvor vi vil tilbyde yderligere rådgivning i forhold til håndtering af persondataforordningen. 

Beskyt personlige oplysninger

Reglerne er lavet for at styrke og harmonisere beskyttelsen af personoplysninger i EU. For arkitektvirksomheder betyder det eksempelvis, at man ved indsamling og registrering af kundeoplysninger skal huske, at behandlingen skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål. I forhold til HR og personale, er der nye regler for, hvor længe og hvordan man må gemme oplysninger om henholdsvis ansatte og tidligere ansatte.

Kortlæg jeres persondata

Det er vigtigt, at man som virksomhed, inden ordningen træder i kraft, finder ud af, hvilke slags data man har og til hvilke formål, hvem i virksomheden der arbejder med dataene, og hvordan man arbejder med oplysningerne.

Som virksomhed skal I blandt andet bruge dokumentet "Skabelon til persondatafortegnelse", når I skal identificere, hvilke typer af personoplysninger I har. Et andet dokument I får brug, er "Skabelon til samtykkeerklæring". Det skal I bruge, fordi I fremover skal have samtykke fra jeres medarbejdere, hvis I har billeder af dem på virksomhedens hjemmeside.

Dét og meget andet kan vores vejledninger og skabeloner til håndtering af persondata hjælpe dig med.

Du finder vores vejledninger m.m. her

Find flere oplysninger hos DI

Som medlem af Dansk Industri har du også adgang til en lang række vejledninger, som DI har udarbejdet.

DI's vejledninger til persondataforordningen