illustration

Fem gode råd til fusioner, opkøb, generationsskifte og partneroptag

Dato 22.10.24 |
Af:
Rikke Friis og Teitur Hvidbro

Der sker mange fusioner, opkøb, partneroptag og generationsskifter i arkitektbranchen. Og selvom processen er vidt forskellig fra arkitektvirksomhed til arkitektvirksomhed, er der også flere elementer, som går igen. Derfor har vi her samlet en række gode råd, som kan være relevante for forskellige organisatoriske forandringer.

1. Kend målet

Start med at analysere jeres virksomhed og markedet for at forstå, hvilke udfordringer og vækstpotentialer I står overfor – og dermed også, hvordan I kommer i mål. Hos Danske Arkitektvirksomheder tilbyder vi hjælp til strategiafklaring, kontakt os for at høre mere.

2. Start i god tid

Fusioner, opkøb og andre større strukturelle forandringer er ofte flere år undervejs, så start med at planlægge i god tid.

3. Er I et match?

Kulturel kemi og fælles værdier kan være afgørende for et succesfuldt samarbejde. Derfor er det vigtigt indledningsvis at afklare, om I deler forståelsen af, hvilke værdier I mener er vigtige, og hvilken virksomhedskultur I gerne vil repræsentere.

4. Tal om økonomi tidligt

Det er vigtigt at tale om de store linjer i økonomien i god tid, men undlad at gøre det til en dealbreaker for tidligt i forløbet.

5. Inddrag professionelle rådgivere

Fusioner, opkøb, partneroptag og generationsskifte er komplekse processer som kræver professionel rådgivning fra advokater og revisorer.

De frem råd ovenfor er en del af Danske Arkitektvirksomheders nye publikation om om fusioner, opkøb, partneroptag og generationsskifte i arkitektvirksomheder.

Du kan finde hele publikationen her