Fordi det hele hænger sammen
Tanken om at sætte i system, definere procedurer og skabeloner kan være besnærende. Men, det skal virke. Det, der bliver udført hver dag af jeres medarbejdere, er standarden for jeres leverancer. Standarden er ikke det, der står i diverse dokumenter om procedurer og retningslinjer. Systemer og procedurer er kun noget værd i det omfang, indholdet kan overføres til adfærd i hverdagen.
Sådan lyder et af budskaberne i Danske Arkitektvirksomheders nye vinkel på kvalitetsledelse "Det hele hænger sammen", der udkom på et temamøde i tirsdags, hvor vi udover lancering af bogen, havde inviteret Morten Münster (adfærdsekspert og forfatter til bestselleren "Jytte fra marketing er desværre gået for idag") til at give en introduktion til adfærdsdesign. Uffe Bay-Smidt, arkitekt og partner i Kant Arkitekter, gav også et oplæg, som fokuserede på, at en kvaliteten i en virksomheds projekter afhænger af, hvordan virksomheden selv prioriterer kvalitet.
Vores nye vinkel forsøger at definere kvalitetsledelse som en helt overordnet tilgang til dét at drive arkitektvirksomhed. Og det er der mange af jer der synes giver god mening, hvis man skal dømme efter de mange positive tilbagemeldinger, vi allerede har fået.
Tidligere har fokus indenfor kvalitetsledelse generelt været på skabeloner, paradigmer, dokumentation og granskningsnotater. Det er altsammen også helt fint - hvis det virker. For det er vores erfaring - efter at have talt med et bredt udsnit af jer medlemmer igennem de sidste års tid - at det kan være udfordrende at få til at virke.
"Procedurer og dokumenter, som ikke virker i praksis, er intet er værd for jer. Derfor skal I opdyrke vaner."
Derfor vil vi med den nye publikation gerne slå et slag for et fokus på dét, der virker for jer. For dét, der virker for jer, virker ikke nødvendigvis for arkitektvirksomheden på den anden side af gaden. Og derfor kan vi som brancheorganisation heller ikke lave et one-size-fits-all-system. Men vi kan understrege de allervigtigste argumenter for, hvorfor vi synes, at I allesammen skulle trække en streg i sandet og give jeres tilgang til kvalitetsledelse en brush-up:
#1 Fordi I er arkitekter OG virksomhedsejere
Jeres virksomhed er det vigtigste hus, I nogensinde kommer til at designe. Jeres medarbejdere er brugere af dette hus. Alle projekter, I udvikler har et aftryk af, hvordan jeres hus fungerer, hvordan jeres medarbejdere trives, hvor rar atmosfæren er, samt hvor klare linjer, der bliver lagt. Derfor skal I fokusere mindst lige så meget på jeres eget hus som på jeres bygherrers hus.
#2 Fordi det handler om ledelse
I skal styre jeres virksomhed. Aktivt og strategisk. Det er hverken markedet, jeres bygherre eller jeres samarbejds- partnere, der skal styre jer – det skal I. Og det skal I gøre på jeres egen måde. Der findes ikke én rigtig måde. Jeres måde er jeres rigtige måde – men denne måde skal gøres eksplicit.
#3 Fordi jeres virksomhed består af mennesker, ikke maskiner
I planlægger, designer og leder. I rådgiver. I producerer ikke bygninger – det gør entreprenøren. I producerer rådgivning fra mennesker til mennesker.
#4 Fordi I skal glemme systemet for systemets skyld
Tanken om at sætte i system, definere procedurer og skabeloner kan være besnærende. Men, det skal virke. Det, der bliver udført hver dag af jeres medarbejdere, er standarden for jeres leverancer. Standarden er ikke det, der står i diverse dokumenter om procedurer og retningslinjer. Systemer og procedurer er kun noget værd i det omfang, indholdet kan overføres til adfærd i hverdagen.
#5 Fordi I skal omsætte intentioner til vaner
Vaner er alt det, der bliver gjort per automatik til dagligt – alt det, ”man bare gør”. Handlinger er procedurer og anvisninger, man skal slå op og følge. Velmenende, men tunge intentioner virker ikke altid i praksis. Procedurer og dokumenter, som ikke virker i praksis, er intet er værd for jer. Derfor skal I opdyrke vaner.
Vores nye vinkel på kvalitetsledelse lægger sig fortsat op af ISO-systemets 9001’s nyeste opdatering fra 2015. Det er nemlig vores erfaring, at det ofte giver værdi for jer at kunne dokumentere dette over for bygherren. I løbet af foråret 2019 opdaterer vi siderne her på sitet om kvalitetsledelse, så det kommer til at matche denne nye tilgang.
Og ring så til os, hvis I har fået blod på tanden efter at komme igang men ikke rigtig ved, hvor I starter! Ring, hvis I ønsker at få bogen tilsendt - eller download den allerede nu fra linket herunder. Under alle omstændigheder - start idag og start i det små! Et lille skridt ad gangen - eller som Morten Münster siger “1% om dagen” - kan få jer rigtig langt!