Jon Aagaard-Kragh
Jon Aagaard-Kragh indehaver af Arkitektur i Virkeligheden

Min vigtigste opgave er at lytte

Opdateret 06.06.17 |
Af:
Mia Winther-Queen

Foto: Jon Aagaard-Kragh

Arkitektur i Virkeligheden er navnet på en arkitektvirksomhed, der både lytter til og tør udfordre kundernes ønsker. ”Hvis du ikke har en holdning til din branche, kan du ikke rådgive folk," mener Jon Aagaard-Kragh – arkitekt og indehaver af Arkitektur i Virkeligheden.

Arkitekten Jon Aagaard-Kragh startede sin virksomhed, Arkitektur i Virkeligheden, i marts 2016. Han renoverer og tegner boliger, som almindelige mennesker skal bo og leve i,

“Du kan ikke vejlede folk, hvis ikke du har en holdning til, hvad en god bolig er. Som arkitekter påvirker vi folk i bestemte retninger, når det gælder deres boliger, og derfor duer det  ikke, hvis jeg bare bukker og siger tak. Der skal være en bevæggrund, for det jeg siger,” siger Jon Aagaard-Kragh. 

Arkitekter sidder på en stor mængde viden om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er hensigtsmæssigt i forhold til fremtiden. Samarbejdet mellem kunde og arkitekt er vigtig. 

“Hvis du tvinger kunden til at tage stilling til, hvilket slags dørhåndtag, eller hvor mange vinduer, der skal være, så får de også en holdning til det, der bliver bygget. For mig handler samarbejdet med arkitekten om, at jeg tager med ud og ser på fliser eller håndtag. Kunden bruger tid på processen, og dermed får kunden også ejerskab til det. Det kan måske koste et aftenmøde, men det er fordelen ved at være mig selv. Jeg kan bare gøre det, hvis jeg synes, det er nødvendigt,” siger Jon Aagaard-Kragh. 

Vi bygger ikke luftkasteller

For Jon Aagaard-Kragh er en vigtig del af hans proces at lytte og lære kunden at kende. Møbler kan være en indgang til, hvad folk i virkeligheden har brug for. 

“Vi arbejder ikke med luftkasteller. Det skal kunne lade sig gøre, for det er folks hverdag, det handler om. Hvis jeg kommer ind i et hjem, og der står et 1700-tals hjørneskab, så betyder det nok, at kunden gerne vil have et hjørne til det skab. Jeg kan lære meget om mine kunder ved at spørge ind til deres møbler. Det giver nærhed, og så er samtalen i gang,” Jon Aagaard-Kragh. 

Det er ikke arkitektens hus, men kundens. Men derfor kan arkitekten godt forsøge at påvirke folk i bestemte retninger, mener Jon. 

“Hvis kunden har et ønske, så er det den ide, vi skal jagte. Jeg tegner aldrig et hus ude ved kunden, men jeg tegner blandt andet et bevægelsesdiagram. Når du står ude i entreen, hvordan kommer du så til køkkenet? På den måde får vi skabt en ide om, hvilke ønsker de har til rum og størrelser. Jeg tror, at arkitektens mest fornemme opgave er at lytte, og så tilpasse det til virkeligheden.”

"Når kunden bruger tid på processen, så får kunden også ejerskab til projektet. Det kan måske koste et aftenmøde, men det er fordelen ved at være mig selv. Jeg kan bare gøre det, hvis jeg synes, det er nødvendigt,” siger Jon Aagaard-Kragh. 

Arkitekter skal berige vores huse

Ifølge Jon Aagaard-Kragh burde arkitekter berige folks hverdag, når de tegner huse. Derfor er han hverken fan af typehuse eller helt hvide rum. 

“Jeg kan godt lide farver. De har stor betydning for, hvordan man oplever et rum. Der må godt være et spil mellem gulv og loft. Der er ikke nogen, der bygger i røde eller gule mursten mere, og det synes jeg er synd. Kunden har valgt en arkitekt, derfor burde vi som udgangspunkt berige deres hus med noget ekstra.”

Folk skal føle ejerskab til deres hjem, og derfor er arkitektens overblik vigtigt. 

“Jeg arbejder i udgangspunktet ud fra, at når du står ét sted i dit hus, så skal du kunne se hele vejen igennem det. Det giver ejerskab, og du føler, du har kontakt med huset. Det tror jeg, har stor betydning for, om man trives i sit hjem. Og hvis folk ikke trives i det, vi har bygget, så har vi ikke gjort vores arbejde godt nok,” siger Jon Aagaard-Kragh.