Foto af flag

Udlandet efterspørger dansk arkitektur som aldrig før – det skal fortsætte

Dato 28.01.25 |
Af:
Lars Storr-Hansen

Danske arkitektvirksomheder sætter præg på bybilledet rundt om i verden. Og det samme gælder for danske landskabsarkitekter, der leverer grønne oaser og klimasikring. Det stærke afsæt skal vi udnytte til yderligere fremgang.

Tidligere på måneden deltog en stribe arkitektvirksomheder til et møde hos Danske Arkitektvirksomheder i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København.

Her talte de om at finde nye veje ud til det store udland, som danske arkitektvirksomheder over en årrække har sat et stadigt større aftryk på.

Der er tale om en succeshistorie, som gerne må vokse sig større, og den ambition deles heldigvis af stadigt flere arkitektvirksomheder og landskabsarkitekter, der ønsker at udføre opgaver internationalt og opbygge en eksportportefølje.

I sommer gennemførte Danske Arkitektvirksomheder en rundspørge, som dokumenterede, at eksporten spiller en stigende rolle for arkitektvirksomhederne. To ud af tre af de virksomheder, der eksporterer, svarede, at de ser eksport som en afgørende faktor for deres vækst og fremgang.

Rundspørgen blev afsæt for et seminar i det tidlige efterår, hvor ledere fra fire arkitektfirmaer generøst delte ud af de erfaringer, de havde høstet ved at arbejde på internationalt plan. Derudover kom der oplæg fra Creative Denmark, BLOXHUB, State of Green, Trade Council og Mork & Partners, som alle har været med til at rådgive arkitektvirksomheder, der er søgt ud i verden.

Seminaret blev startskuddet til, at arkitektvirksomheder og landskabsarkitekter nu kan deltage i særlige forløb, hvor de kan få konkret hjælp til at tage de afgørende skridt udenfor Danmarks grænser.

Danske Arkitektvirksomheder har således indledt et samarbejde med Mork & Partners, som netop er blevet til Mork, Kveiborg & Partners i forbindelse med, at tidligere administrerende direktør for Arkitema Architects, Thomas Kveiborg, er gået ind i virksomheden. Derudover trækker vi på ekspertisen hos Creative Denmark, Trade Council, BLOXHUB og State of Green.

På flere strækninger ligger dette set-up i direkte forlængelse af de råd, som vi i sommer fik fra de arkitektvirksomheder, der allerede med succes opererer internationalt:

At komme godt ud i verden handler bl.a. om klog forberedelse – hvor det bl.a. drejer sig om at få defineret de styrker og kompetencer, man som virksomhed kan tilbyde en udenlandsk bygherre. Det handler også om deltagelse i konkurrencer, opbygning af netværk og etablering af samspil med lokale samarbejdspartnere samt kortlægning af potentielle markeder.

Umiddelbart kan det lyde som et game, der kun er forbeholdt store virksomheder. Men der kommer hele tiden nye eksempler på, at også mindre og mellemstore arkitektvirksomheder kan gøre sig gældende, hvis de har den rigtige tilgang. Oven i det er landskabsarkitekterne også kommet med i den danske offensiv i udlandet.

I Danske Arkitektvirksomheder er vi glade og taknemmelige over, at vi kan stå på skuldrene af de virksomheder, som allerede har sikret sig brohoveder i udlandet, og som er villige til at dele ud af deres indsigter. Bygger vi videre på, hvad de har opnået, vil det forhåbentlig være med til at bane vej for yderligere ekspansion, og vi håber, at Danske Arkitektvirksomheders initiativ kan udgøre en trædesten i dette arbejde.

Skal der hældes malurt i bægeret, handler det om, at det er afgørende, at politikere og myndigheder også forstår betydningen af arkitektvirksomhedernes satsning på eksport. Når arkitektvirksomhederne gør det godt i udlandet, gavner det selvsagt statskassen i form af hård valuta. Derudover er virksomheder nok så væsentligt med til at cementere Danmarks ry som en arkitektur- og design-nation i verdensklasse. Dermed medvirker de kraftfuldt til brandingen af hele Danmark ude i verden.

At det netop er særdeles vigtigt, at arkitektvirksomhederne sætter et stærkt internationalt aftryk, gennemsyrede da også den arkitekturpolitik, der blev fremlagt tilbage i 2014 – og det var glædeligt.

Men desværre tyder intet på, at samme målsætning kommer til at præge den nye nationale arkitekturpolitik, der er på vej. Det kan vise sig at være en stor fejl. Forventningen er, at den kommende arkitekturpolitik med stor præcision vil indramme flere af de store og presserende samfundsudfordringer, som arkitektvirksomhederne og byggebranchen kan være med til at tackle.

Hvad enten vi taler om at nedbringe byggeriets voldsomme CO2-aftryk, designe klog klimasikring eller lede vejen for renovering og transformation i stor skala, ja så kan arkitektvirksomhederne levere afgørende bidrag.