At vokse er ikke et mål i sig selv, men det giver en større spilleplade
Gehl har de seneste 5-10 år været på en rejse. Fra at være en meget specialiseret virksomhed med både et stærkt brand og et stort internationalt marked, til i dag, at være godt på vej med eksekveringen af deres 2030-strategi, der skal sikre fortsat vækst gennem en mere diversificeret og robust forretningsmodel.
Jakob Grane, der er bestyrelsesformand i Gehl, deltager i år på Danske Arkitektvirksomheders Årsmøde, hvor han sammen med Jeff Risom, der er partner i Gehl, vil dele og indvie os i de tanker der ligger bag Gehls 2030-strategi med fokus på Internationalisering, Digitalisering og Strategiske partnerskaber.
”En robust forretningsmodel skal kunne klare udsving i konjunkturerne og ændrede efterspørgsels-mønstre. En diversificeret strategi giver dig flere strenge at spille på. Det er sjældent, at forskellige segmenter og markeder rammes samtidig. Så hvis du fx arbejder på tværs af forskellige geografier, og både i den offentlige og den private sektor, samt med forskellige kundesegmenter, så står du langt stærkere rustet" siger Jakob Grane.
Vækst er vigtigt for at kunne udvikle og styrke kerneforretningen
De seneste års fokus på at udvide paletten hos Gehl har understøttet væksten. Og vækst er vigtigt for at kunne både udvikle og styrke kerneforretningen.
”At vokse er ikke et mål i sig selv, men det giver muskler: Det giver plads til at investere i fagligheden og til at skabe de nødvendige faglige miljøer. Og det er svært, hvis man er en lille virksomhed. Kun ved at investere i fremtiden forbliver man den skarpeste kniv i skuffen,” uddyber Jakob Grane.
”At vokse er ikke et mål i sig selv, men det giver muskler og plads til at investere i fagligheden (...) Kun ved at investere i fremtiden forbliver man den skarpeste kniv i skuffen.” Jakob Grane, Grane & Co og bestyrelsesformand i Gehl
Og der er da også plads til de små virksomheder, men det kræver, ifølge Jakob Grane, at man er fokuseret, den bedste til det man gør, og har et brand og en position, der muliggør, at man kan tage en Premium Price, for det man laver.
Og så er vi tilbage ved robustheden. Og det at tænke stort:
”Man skal turde tænke stort og turde drømme, være stolt af at have succes. Kommerciel succes er ikke ensbetydende med at gå på kompromis med sin faglighed – tværtom; den dybe faglighed og relevansen af det man gør er forudsætningen for succes.” tilføjer Jakob Grane.
Hvis du har fået lyst til at høre mere om Gehl, og hvordan skaber man en robust, skalerbar og vækstorienteret forretningsmodel, så kan du høre meget mere torsdag den 27. april på Danske Arkitektvirksomheders Årsmøde.