Illustration CREO

”Et generationsskifte tager minimum fem år – så start i god tid” 

Dato 21.11.24 |
Af:
Pernille Helledie Isaksen

Hvordan beder på en god måde den ældre og erfarne partner om at træde til side og gøre plads til næste generation? Med den allerstørste respekt, men også med en klar retning for virksomhedens fremtid, lyder rådet fra adm. direktør i CREO Arkitekter, Simon Vilhelm Haag Borg. Han har netop gennemført et generationsskifte i den Odense-baserede arkitektvirksomhed. Et generationsskifte, der kom alt for sent.   

Allerede i 2012 tog CREO de første skridt mod et egentligt generationsskifte med uddelegering til nye ansvarlige for markedsområderne. Sådan husker Simon Vilhelm Haag Borg, der dengang var ansat som tegnestuechef.  

”Men det lykkedes bare ikke. For de nye ansvarlige ledere fik reelt ikke pladsen til at tage over. Der var stor uenighed om retningen for virksomheden, og de gamle havde svært ved at give noget fra sig og lade yngre kræfter tage teten. Det var jo deres livsværk. Dét har klart været en forretningsmæssig hæmsko i CREO Arkitekters tidligere forsøg på generationsskifte, som jeg ser det.”  

Sådan lyder det fra Simon Vilhelm Haag Borg, der efter flere års pause i CREO, vendte tilbage til tegnestuen i januar 2021 – nu med titel af adm. direktør og med en klar opgave: Gennemfør et generationsskifte.  

"Min erfaring siger mig, at et generationsskifte tager fem år at gennemføre. Minimum." Smon Vilhelm Haag Borg, adm. direktør, CREO Arkitekter

I dag er opgaven løst. Og læringerne er mange, mener Simon Vilhelm Haag Borg. Især behovet for at starte tidligt – også tidligere end man måske har lyst til:  

”Det er afgørende, at man løbende kigger på sig selv som arkitektvirksomhed og som partnergruppe og stiller sig selv og hinanden spørgsmålet: Hvor vil vi være om fem år? Og hvad kræver det at komme derhen? For min erfaring siger mig, at et generationsskifte tager fem år at gennemføre. Minimum. Derfor er det kloge generationsskifte dét, hvor man inviterer næste generation ind til bordet i rigtig god tid, så man rent faktisk når at overdrage sin viden og sit relations-netværk til de nye, inden det er for sent,” siger Simon Vilhelm Haag Borg og understreger:  

”Det kan være rigtig svært at stå der og sige til en kunde: ”Ja, jeg er jo kommet op i årene, så jeg har taget min yngre kollega med.” Men det er enormt prisværdigt for dem, der gør det. De fortjener kæmpe respekt. Årsagen til, at vi i CREO tidligere har tabt stort i omsætning, er, at de kunderelationer, vores virksomhed havde for ti år siden, også er gået på pension. Det opdagede partnerne bare ikke. De nåede ikke at få nye ind. Det er altså skræmmende.”  

Fra partnerdrevet til smal ledelse  

Kardinalpunktet for CREO, efter fejlslagne forsøg på generationsskifte, blev en svær voldgiftssag, som gjorde, at virksomhedens daværende bank trak stikket på kassekreditten. Løsningen kom i 2020 i form af investor Lars Baun, som etablerede en række lånemuligheder for CREO. Og med de lånemuligheder fulgte også krav om en ny organisering og en sund forretningsstrategi for at sikre en mere rentabel forretning og ikke mindst vigtige arbejdspladser for arkitekter i Odense-området, hvor CREO er baseret.   

Det skifte blev kimen til et egentligt generationsskifte, som skulle omdanne CREO fra en klassisk partnerdrevet virksomhed til en mere smal ledelse i form af Simon Vilhelm Haag Borg som adm. direktør, der sammen med tegnestuechefen og bestyrelsesformanden har sat en ny retning for CREO.  

Da Simon Vilhelm Haag Borg i 2021 får opgaven med at eksekvere generationsskiftet, er samtlige partnere i alderen 65-78 år. Men hvordan fortæller man – på en respektfuld måde – en arkitekt, der sidder med 30-40 års erfaring, at vedkommende bør træde til side og gøre plads til yngre kræfter?  

”Jeg har brugt en stor del af min tid som ny direktør på individuelle samtaler med partnerne om, hvordan de hver især så virksomheden bragt ind i fremtiden, og hvordan de kunne se sig selv i et seniorliv. Det var svære samtaler, hvor jeg som ny chef reelt skulle sige til en partner med mange års erfaring: ”Skal du ikke snart til at stoppe din karriere?” Den er hård. Og det kræver dels respekt for den modsatte part, som måske stadig føler sig som et stort aktiv og som uundværlig for forretningen. Det kræver, at man tager en dialog, der er så holistisk og menneskelig som muligt. Det har været min fremgangsmåde. Men samtidig har jeg også været tydelig omkring den nye strategi og den nye vej for CREO. Samlet set var den nye retning for virksomheden svær at acceptere for flere af de øvrige medarbejdere, hvor nogle sagde op og andre til sidst blev sagt op,” siger Simon Vilhelm Haag Borg.  

Han efterlyser en vigtig pointe, som han oplever mangler i tidens debat om seniorernes plads på arbejdsmarkedet:  

”Hvis man som senior ikke har formået at opgradere sine kompetencer gennem årene og efteruddanne sig, så man som minimum er i stand til at anvende de gældende systemer, så er det svært i en virksomhed som vores at bruge vedkommende aktivt overfor en kunde. Samtidigt er det også en ledelses pligt at sikre det nødvendige grundlag for efteruddannelse gennem årene” forklarer Simon Vilhelm Haag Borg.  

Markedsområder blev gransket  

Generationsskiftet i CREO har ikke kun handlet om personer. Simon Vilhelm Haag Borg har også gennemført det, han kalder et forretningsmæssigt generationsskifte:  

”De markedsområder, CREO sad med, da jeg kom til virksomheden, har også fået et kritisk blik ift., om de stadig var rentable og sunde. Og det var flere af dem ikke. Derfor har vi decideret afviklet et helt markedsområde,” forklarer Simon Vilhelm Haag Borg og fortsætter:  

”Her ligger endnu en ulempe ved det (for) sene generationsskifte i en arkitektvirksomhed. Den gamle partnerkreds i CREO havde ét blik på markedet, men de ændrede ikke det blik i takt med, at markedet, konjunkturerne, behovene og kunderne forandrede sig. Derfor har vi med generationsskiftet også måttet arbejde med hele vores salgsorganisation, som er langt mere professionaliseret i dag.”  

Derfor lyder Simon Vilhelm Haag Borgs bedste råd:   

”Hvis man ikke vil tabe sin virksomheds markedsandele, skal man gennemføre et generationsskifte i god tid – rigtig god tid.”  

Interviewet ovenfor er en del af Danske Arkitektvirksomheders nye publikation om om fusioner, opkøb, partneroptag og generationsskifte i arkitektvirksomheder.

Du kan finde hele publikationen her